כיצד כרטיסיות פשוטות מאפשרות לילדכם לחקור, למיין ולהבין את העולם מסביבם- ואיך להשתמש בכרטיסיות שלושה חלקים
"אמא, מה זה?" "אבא, איך קוראים לזה?" - אם אתם הורים לילדים, בוודאי מוכרות לכם השאלות האלה. הסקרנות הטבעית של ילדים קטנים היא דבר מופלא, אבל לפעמים אנחנו מתקשים למצוא את הדרך הנכונה לענות ולתמוך בתהליך הלמידה שלהם.
לפני כמה שנים, בזמן טיול משפחתי בגינה, כאשר בתי שירה היתה בת שלוש, היא עצרה ליד שיח קטן, "תראה, פרח!" היא קראה בהתרגשות. "נכון," עניתי, "זה יסמין." היא הביטה בי במבט מבולבל. באותו רגע הבנתי כמה חשוב להציג לה את העולם בצורה מסודרת ומותאמת לגילה. זה בדיוק המקום שבו נכנסות לתמונה כרטיסיות שלושה חלקים.
כרטיסיות שלושה חלקים הן אמצעי ללימוד שפה מבית היוצר של ד"ר מריה מונטסורי,
הרעיון פשוט וגאוני: להציג לילדים את העולם שמסביבם דרך תמונות ברורות, מחולקות לפי קטגוריות בנושאים השונים
בתור אב ומחנך, גיליתי שהכרטיסיות האלה הן יותר מכלי ללימוד מילים. הן פותחות צוהר לשיחות מרתקות, מעוררות סקרנות, ובעיקר - מאפשרות לילדים להרגיש ביטחון ושליטה בתהליך הלמידה שלהם וההיכרות עם העולם הסובב אותם. כשילד מצליח לזהות ולשיים בעצמו חפצים, חיות או צמחים, הביטחון העצמי שלו מתחזק וכך גם תחושת המסוגלות שלו.
תוכן עניינים:
מהן כרטיסיות שלושה חלקים?
כרטיסיות שלושה חלקים הן אוסף תמונות המציגות נושא מסוים מהעולם שמסביבנו. זה יכול להיות כל דבר - חיות, כלי מטבח, כלי תחבורה, פרחים, אברי גוף, סמלים, צורות, אתרים בעולם, יבשות ועוד..
המאפיין העיקרי הוא פשטות: כל כרטיסייה מציגה פריט אחד על רקע נקי, בדרך כלל לבן, כדי לאפשר לילד להתמקד בנושא הנלמד.

מתי כדאי להתחיל עם כרטיסיות שלושה חלקים?
כרטיסיות שלושה חלקים מיועדות בעיקר לילדים בגילאי 3-6 (אך ניתן להשתמש בהם גם עבור ילדים בוגרים יותר כדי להציג להם אוצר מילים וסיווגים מתקדמים), תקופה שבה הילדים נמצאים בשיא הסקרנות והרצון לחקור את העולם סביבם. בגיל הזה, הילדים כבר מסוגלים למיין, להשוות ולקשר בין חוויות אמיתיות לבין מה שהם רואים בתמונות. זה בדיוק הזמן שבו הם מתחילים לשאול שאלות על העולם סביבם, והכרטיסיות מספקות להם כלי מושלם להרחבת אוצר המילים והבנת הסביבה שלהם.
אז איך להשתמש בכרטיסיות שלושה חלקים?
איך להשתמש בכרטיסיות שלושה חלקים? שיטת שלושת השלבים
בשלב 1-3 נעבוד עם כרטיסיות התמונה ללא שם
שלב 1: שיום
- הניחו את הכרטיסיות כשפניהן כלפי מטה
- הציגו כרטיסיה אחת בכל פעם
- אם הילד מזהה - מצוין! הניחו בשורה / טור
- אם לא - אמרו את השם, הניחו בשורה /טור והמשיכו לכרטיסיה הבאה
- המשיכו כך עד לחשיפת כל הכרטיסיות

שלב 2: תרגול
- בחרו 3 כרטיסיות שהילד לא זיהה
- חזרו על שמות הפרחים בכרטיסיות הנבחרות
- בקשו מהילד לבצע פעולות פשוטות: "תוכל לתת לי את הורד?", "איפה ההיביסקוס?"
- זכרו: בשלב זה, אתם אומרים את השמות - לא הילד/ה

שלב 3: בדיקה
- אם ילדכם מזהה את השם בעקביות, הצביעו על תמונה ושאלו "מה זה?"
- תנו לילד לסדר את הכרטיסיות ולומר את השמות בעצמו
- עודדו שיחה על התמונות: למשל "לחמנייה קוראים בשמה, כי היא ממש כמו חברה טובה של השמש.
כל בוקר כשהשמש זורחת במזרח, החמנייה מסובבת את הראש הצהוב והגדול שלה לכיוון השמש. וכשהשמש ממשיכה לנוע בשמיים במשך היום, החמנייה ממשיכה להסתובב איתה, כאילו היא רוקדת איתה ריקוד מיוחד".

פעילות המשך
פעילויות ההמשך מומלצות לעבודה עם ילדים שעברו את שלב 1-3 ומזהים את שמות החפצים בעקביות
איך להשתמש בכרטיסיות שלושה חלקים - סט מלא - כרטיסיות תמונה, תוויות וכרטיסיות הבקרה
• הניחו את כרטיסיות התמונה אחת אחרי השנייה בטור / שורה. וודאו שילדכם מכיר את שם האובייקט בתמונה בזמן הנחת כל כרטיסייה במקומה - במידה והם לא מזהים לחזור לשלב הקודם ולתרגל
• תנו לילדכם את התוויות ועזרו להם לפי הצורך לקרוא אותן

• הזמינו את ילדכם להניח את התווית מתחת לתמונה המתאימה, המשיכו עד התאמת כל הכרטיסיות.


• הזמינו אל ילדכם לקחת את כרטיסיות הבקרה (התמונה עם השם) ולהניח אותן לצד הכרטיסיות והתוויות התואמות.

• עודדו את ילדכם לבדוק שהתוויות והתמונות זהות (הזיזו את התוויות במידת הצורך כדי להתאים לכרטיסיות הנכונות)

• אספו את שלושת סוגי הכרטיסיות (תמונות, תוויות והתמונה עם התווית) ערבבו אותם בתוך הקבוצות שלהם ועודדו את ילדכם לחזור על הפעילות.
פעילויות עצמאיות
לאחר שהילדים התנסו בכרטיסיות מספר פעמים, הם יכולים לחזור אליהן באופן עצמאי ובמידת הצורך לבקש עזרה בקריאת התוויות.
הילדים יכולים לתרגל כתיבת מילים, לצייר את הדמויות / חפצים מהכרטיסיות, לכתוב סיפורים בהשראת הכרטיסיות או למצוא דוגמאות מחיי היומיום לאובייקטים המוצגים בכרטיסיות- כמו מיניאטורות או חפצים בבית או בגינה התואמים לכרטיסיות: עלים, כלי מטבח, צבעים, צורות דומות.

הכרטיסיות עשויות לעורר עניין, למשל בחרקים, חיות או מכוניות שאפשר להמשיך לחקור דרך חיפוש מידע באינטרנט, קריאת ספרים בנושא, סיפור סיפורים ושאילת שאלות.
מומלץ להחליף את סוגי הכרטיסיות ולהוסיף סוגים חדשים בהתאם לתחומי העניין של הילדים.
טיפים להצלחה
- התחילו מנושאים שמעניינים את ילדכם
- בחרו זמן רגוע ונינוח לפעילות
- אל תלחצו - אם הילד לא מגלה עניין, נסו שוב מאוחר יותר
- שמרו על אווירה משחקית ומהנה
- התקדמו בקצב של הילד
הכנת הסביבה לפעילות, למה זה חשוב?
בדיוק כמו שקל יותר להתרכז בספר טוב כשיושבים בפינה נעימה ושקטה, כך גם הילדים שלנו זקוקים לסביבה מותאמת כדי להתחבר ללמידה. כשהילד נכנס לפינה מסודרת ושקטה, עם שטיח נעים ושולחן בגובה שלו, הוא מרגיש מיד שזה המקום שלו - מקום שבו הוא יכול להתרכז, לגעת בכרטיסיות, למיין אותן ולחקור אותן בקצב שלו. זו הדרך שלנו לומר לו: "הנה פינה מיוחדת בשבילך, שבה תוכל לגלות דברים חדשים".
להכין את הסביבה זה פשוט:
- ארגנו פינה שקטה עם שטיחון או שולחן נמוך
- בחרו מקום מרוחק ממסכים ורעשים
- ארגנו את הכרטיסיות במגש או קופסה ייעודית
- בדקו שיש מספיק מרחב להנחת כל הכרטיסיות
סוד ההצלחה: תנו לילדים להוביל
כרטיסיות שלושה חלקים מבוססות על ההבנה שילדים לומדים הכי טוב כשהם פעילים ומעורבים בתהליך הלמידה. הן מאפשרות לילדים לחקור את העולם בקצב שלהם, לפתח עצמאות, ולבנות ביטחון בשימוש במילים חדשות.
חשוב לזכור שכל ילד הוא עולם ומלואו. מה שמרתק ילד אחד עשוי להיות פחות מעניין עבור אחר.
המפתח הוא להיות קשובים לסקרנות הטבעית של ילדינו ולתת להם להוביל את המסע המופלא של גילוי העולם.
הכרטיסיות הן רק הכלי - הקסם האמיתי קורה בזמן האיכות שאתם מבלים יחד, חוקרים, לומדים וצוחקים.
Comments