top of page
חיפוש

שיעור בשלושה שלבים

עודכן: 18 בדצמ׳ 2023




הקניית שמות ומושגים לילדים בדרך פשוטה וחוויתית.

נכתב ע״י ענבר אופק, נערך ע"י צוות מיטודו מונטסורי


רקע 

השיעור פותח על ידי מחנך בשם אדוארד סגווין Seguin Eduard, אשר השתמש בשיטה זו בעבודתו עם ילדים אילמים-חרשים בשנת 1866 

השיעור תורם בלימוד שמות עצם ומושגים פשוטים כגון : שמות מספרים, שמות צבעים, שמות חיות, מושגים של חושים והפכים, שמות עצם שונים, וכדומה.

השיעור בשלושה שלבים מגיע לאחר שהילד התנסה בחומר באופן חושי.

זכרו : השפה היא תמיד משנית להתנסות החושית..


שלב ראשון : שיום 

הנח על משטח העבודה שלושה חפצים (לדוגמא: זברה, תרנגול, סנאי)  לא יותר ! אפשר כמובן להניח תמונות של חפצים / אותיות / מושגים וכדומה.

לילדים צעירים מאוד - עדיף ששניים מהחפצים יהיו חפצים שהילד מזהה בשם, ורק חפץ אחד חדש. 

הנח את החפצים במרכז משטח העבודה (שטיחון או שולחן), לפני הילד הצבע על אחד החפצים וקרא ב שמו: "זברה". בקש מן הילד לחזור על שם העצם. הילד אומר "זברה". הצבע על החפץ השני וקרא בשמו: " תרנגול". בקש מן הילד לחזור על שם העצם.  הצבע על החפץ השלישי וקרא בשמו : " סנאי". בקש מן הילד לחזור על שם העצם. כאשר מלמדים מושגים רצוי לשים את המושג והיפוכו על המשטח כדי שהילד יוכל להבין את ההשוואה. במקרה כזה שני העצמים יהיו במרכז משטח העבודה בו זמנית. לדוגמה : לאחר שהילד יודע לזהות קובייה, ניתן להניח קובייה גדולה וקובייה קטנה על משטח העבודה. להצביע על הקובייה הגדולה ולומר "קובייה גדולה", ואז להצביע על הקובייה הקטנה ולומר "קובייה קטנה".


שלב שני : מניפולציה, שלב זה הוא שלב ההפנמה ולכן הוא השלב הארוך ביותר. 

הנח את החפצים במרכז משטח העבודה ושאל את הילד : "היכן הזברה ?" או "הראה לי את הסנאי". את שלב הזיהוי יש לבצע קודם כל על העצם שהוכר אחרון לילד בשלב השיום, הדבר גורם לכך שיש סיכוי גדול יותר שהילד יזכור את שם החפץ האחרון וזה ייצור חוויה חיובית.  המשך עם הוראות שונות לילד שבעזרתם רואים את הפנמת הזיכרון של שם העצם או המושג : "קח את התרנגול בידך והנח אותו כאן". "קח את הסנאי בידך והנח אותו על השרפרף". "הנח את הזברה על הברך שלך". "תן ליאיר את התרנגול." וכדומה...   כאשר הילד מבצע את הפעולה נכון באופן עקבי, ניתן להמשיך לשלב הבא.  חשוב מאוד : שלב המניפולציה יכול לקחת זמן ולעיתים יש לבצע הקניות חוזרות ונשנות עד שאפשר לעבור לשלב ההטמעה.  אל תעברו לשלב השלישי אם אתם לא בטוחים שהילד כבר הפנים את שם החפץ או המושג. 


שלב שלישי : הטמעה 

בשלב זה אנו מצפים מהילד לזהות את העצם ולומר את שמו.  הצבע על אחד העצמים ושאל : "מה זה ?" הילד צריך לומר את שם החפץ.  בשלב מאוחר יותר ניתן גם לשחק משחק עם הילד : לבקש ממנו לעצום את עיניו, להחביא אחד החפצים ולבקש ממנו לזהות איזה חפץ חסר.  אם הילד מתקשה לזכור את השמות חזור לשלב הראשון – שיים את החפצים שוב ואז עבור לשלב השני ותרגל שוב. בהקניה הבאה – השתמש באחד החפצים שהילד למד בהקניה זו כחפץ שהוא כבר מכיר.  הדבר יאפשר לילד לתרגל את מה שכבר למד.




48 צפיות0 תגובות
bottom of page